2 juli 2015

Opel OnStar - nieuwste ontwikkeling in veiligheid en connectiviteit

Baanbrekende technologie primeur in Europa

• Lancering Opel OnStar dit jaar in dertien Europese landen
• Inzittenden automatisch verbonden met OnStar-adviseur na ongeval
• 4G Wi-Fi Hotspot, hulp na diefstal en smartphone app inbegrepen
• OnStar-diensten kosteloos gedurende eerste twaalf maanden

Opel introduceert OnStar in Europa. Met deze persoonlijke connectiviteits- en servicedienst wordt autorijden zowel comfortabeler als veiliger. De eerste Opel-modellen met OnStar arriveren in augustus Nederland. De nieuwe generatie Astra, die op de IAA (Internationale Automobiel Ausstellung) in Frankfurt (17 t/m 27 september 2015) zijn wereldpremiŤre beleeft, is de eerste Opel die vanaf de marktintroductie met de servicedienst beschikbaar is. Opel OnStar debuteert in dertien Europese landen. Andere landen volgen in een later stadium. Het volledige dienstenpakket wordt de eerste twaalf maanden gratis aangeboden.

“Infotainment behoort tot de sterkste eigenschappen van Opel. Dat hebben we al bewezen met IntelliLink. Met Opel OnStar - waarvoor Opel nu al een Connected Car Award in de wacht sleepte - bewijst ons merk opnieuw dat baanbrekende innovatie voor een breed publiek bereikbaar kan zijn”, zegt dr. Karl-Thomas Neumann, CEO bij Opel Group. “De techniek van Opel OnStar verhoogt de veiligheid en het comfort van onze voertuigen. De directe dialoog met onze klanten zal zorgen voor een sterkere band met het merk. Opel OnStar zal nůg meer kopers overtuigen dat Opel de juiste keuze is.”

4G Wi-Fi Hotspot
OnStar maakt van de auto een krachtige, mobiele Wi-Fi Hotspot. Opel biedt een ingebouwde 4G LTE-verbinding die tien keer sneller is dan de huidige 3G-technologie. De responsiviteit is beter en dankzij de stem- en dataverbindingen biedt de technologie uitgebreide communicatie- en entertainmentmogelijkheden. Er kunnen tot wel zeven mobiele apparaten tegelijk worden gekoppeld. Ideaal voor passagiers die met hun smartphone via social media in contact willen blijven of bijvoorbeeld op een tablet een film willen streamen. OnStar functioneert ook uitstekend voor wie onderweg van of naar kantoor moet werken. De ingebouwde 4G LTE-technologie is specifiek ontworpen voor gebruik in de auto. De speciale, externe antenne optimaliseert de connectiviteit en garandeert een stabiele internetverbinding. De Wi-Fi hotspot is in eerste instantie beschikbaar in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Opel OnStar redt levens
Opel OnStar is niet alleen ideaal voor entertainment, maar draagt ook bij aan de veiligheid van de inzittenden. Het servicecenter van Opel OnStar krijgt automatisch een melding als een airbag wordt geactiveerd als gevolg van een ongeval. Een OnStar-serviceassistent – een persoon en geen computer – neemt dan contact op om te vragen of de inzittenden hulp nodig hebben. Indien geen antwoord volgt, rukken hulpdiensten onmiddellijk uit naar de exacte locatie van het voertuig. De medewerker blijft aan de lijn totdat de hulpdiensten ter plaatse zijn. De SOS-knoppen bevinden zich in de centrale dakconsole of in de achteruitkijkspiegel, afhankelijk van het Opel-model. Het systeem biedt ook assistentie bij pech onderweg. Het OnStar-servicecenter staat in het Britse Luton. Dat is 24/7, 356 dagen per jaar beschikbaar.

Verbinding via smartphone-app
Opel OnStar-abonnees kunnen via een smartphone-app op afstand verbinding maken met hun Opel. De app biedt vele functies, waaronder:
• Contact opnemen met OnStar-servicecenter
• Belangrijke voertuiggegevens raadplegen
• Op afstand bedienbare portiervergrendeling/-ontgrendeling
• De auto online lokaliseren, bijvoorbeeld na diefstal
• Op afstand bedienbare claxon en verlichting
• Snel bestemmingen downloaden in het navigatiesysteem
• De instellingen van de ingebouwde Wi-Fi hotspot beheren

Hulp bij gestolen voertuig
Dankzij de servicedienst is een Opel met Opel OnStar snel te traceren, bijvoorbeeld als de auto gestolen is. De auto is niet alleen via de ingebouwde GPS-techniek op te sporen. Ook is de startblokkering op afstand te activeren. De politie wordt ingeschakeld als de eigenaar de auto als gestolen opgeeft en de voertuiggegevens doorgeeft aan het Opel OnStar-servicecenter.

Continu op de hoogte
Indien gewenst kan Opel OnStar maandelijks een e-mail verzenden met een diagnose van de voornaamste voertuiggegevens. Met een druk op de knop kan ook op elk moment een diagnose worden opgevraagd, zodat de eigenaar van de Opel altijd op de hoogte is van de status van het voertuig.

Volledige controle
Gebruikers van Opel OnStar hebben volledig controle over hun gegevens en hun Opel OnStar-diensten. Voorafgaand aan het activeren van de diensten moeten gebruikers instemmen met de algemene voorwaarden. Zij kunnen ook kiezen of zij hun huidige locatie al dan niet willen vrijgeven. Met een druk op de Privacy-knop wordt hun positie afgeschermd. Informatie over de locatie van het voertuig wordt uitsluitend gebruikt om hulp te verlenen. Als een airbag wordt geactiveerd, houdt Opel OnStar geen rekening met een eventuele privacyverklaring, zodat hulpdiensten snel ter plekke kunnen zijn indien nodig. In dit geval komt het leven van de inzittenden op de eerste plaats.

Opel OnStar behoort tot de standaarduitrusting van de duurdere uitvoeringen. De technologie is optioneel leverbaar voor € 495,-. Het volledige dienstenpakket is de eerste twaalf maanden gratis. De uitrol van Opel OnStar is in eerste instantie in Nederland, BelgiŽ, Duitsland, Frankrijk, Ierland, ItaliŽ, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Portugal, Zwitserland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

 

Meer nieuws...