15 september 2015

Nieuwe Opel Astra veelbelovende troef in C-segment


WereldpremiŤre nieuwe Opel Astra op IAA

Opel op 66ste internationale autoshow van Frankfurt (IAA)

Nieuwe Astra ontworpen vanaf blanco vel papier
• Tot 200 kilo lichter dan voorganger; hypermoderne motoren
• Atletisch design, compactere afmetingen, ruimer interieur
• Toonaangevend in connectiviteit met Opel OnStar en IntelliLink
• Leverbaar met intelligente IntelliLux LED Matrix verlichting
• Voorzien van uitvoerige reeks rijhulpsystemen
• Nieuwe AGR-comfortstoelen met optionele massage- en ventilatiefunctie voor maximale luxe

Het succesverhaal van Opel in de middenklasse begon al met de Kadett in 1936. Sindsdien zijn maar liefst 24 miljoen exemplaren van de Kadett en de Astra geproduceerd. Elf generaties later debuteert de geheel nieuwe Astra, die op de autoshow van Frankfurt (17 tot en met 27 september) voor het eerst aan het grote publiek wordt voorgesteld. De nieuwe Astra markeert een nieuw tijdperk in de geschiedenis van Opel. Het is het eerste model dat is ontworpen volgens de nieuwe prioriteiten en doelstellingen van Opel CEO dr. Karl-Thomas Neumann, zoals die zijn vastgelegd in de DRIVE!2022-strategie van Opel. De nieuwe Astra is gebaseerd op een nieuwe, ultralichte voertuigarchitectuur, wordt uitsluitend aangedreven door nieuwe motoren en maakt hypermoderne connectiviteit mogelijk via smartphone-integratie en de baanbrekende persoonlijke connectiviteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar. En geheel volgens Opel-traditie introduceert de nieuwe Astra geavanceerde technologie uit hogere segmenten. De Astra belichaamt ook Opels nieuwe designfilosofie. Hij oogt dynamischer en slanker dan ooit. Hij combineert optimale efficiency met baanbrekende innovaties, of het nu gaat om de vijfdeurs of de Sports Tourer die eveneens op de IAA in Frankfurt debuteert.

“De nieuwe Astra zet Opels traditie voort om innovatieve technologie uit hogere segmenten bereikbaar te maken voor het grote publiek. Tegelijkertijd markeert hij het begin van een nieuw tijdperk en zet hij enorme stappen ten opzichte van zijn voorganger. Onze ingenieurs hebben de nieuwe Astra letterlijk van een blanco vel papier ontworpen, met efficiency, connectiviteit en dynamiek als belangrijkste uitgangspunten”, zegt dr. Karl-Thomas Neumann, CEO bij Opel. “De nieuwe Astra is tot 200 kilogram lichter dan zijn voorganger en zijn atletische vormgeving maakt dat meteen duidelijk. Hij is compacter, maar toch ruimer en comfortabeler dan voorheen. Onder de motorkap schuilen alleen motoren van de jongste generatie. Talloze technieken en rijhulpsystemen uit de hogere segmenten verbeteren het comfort en de veiligheid, met dank aan onder meer onze persoonlijke connectiviteits- en servicedienst Opel OnStar, moderne smartphone-integratie en de baanbrekende adaptieve IntelliLux LED Matrix verlichting.”

Nieuw generatie motoren
Opel levert de nieuwe Astra uitsluitend met de nieuwste generatie benzine- en dieselmotoren. De krachtbronnen met een cilinderinhoud van 1,0- tot 1,6 liter leveren vermogens van 77 kW/105 pk tot en met 147 kW/200 pk. Alle motoren worden gekenmerkt door een hoge mate van souplesse, een krachtige reactie op het gaspedaal en een laag brandstofverbruik.

De Astra met de geheel nieuwe, uit aluminium vervaardigde 1,4-liter turbobenzinemotor met 110 kW/150 pk is leverbaar vanaf € 22.895,- De versie met de nieuwe driecilinder 1.0 Turbo is er vanaf € 19.995,-. Deze 77 kW (105 pk) sterke driecilinder turbobenzinemotor verbruikt gemiddeld 4,2 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 96 g/km. Deze cijfers gelden voor de versie met Start/Stop en de geautomatiseerde versnellingsbak Easytronic 3.0, waarmee deze Astra een van de zuinigste benzineversies is in zijn klasse. In combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak verbruikt hij 4,3 l/100 km met een CO2-uitstoot van 99 g/km.

Tevens debuteert de volledig nieuwe 1.4 Turbo in de Astra. De krachtige en zeer efficiŽnte turbobenzinemotor levert 110 kW/150 pk met 230 Nm koppel. De volledig uit aluminium vervaardigde 1.4 Turbo is het nieuwste lid van de nieuwe motorenfamilie waarvan ook de driecilinder 1.0 Turbo deel uitmaakt. Volgens de voorlopige gegevens verbruikt de 1.4 Turbo met Start/Stop gemiddeld 4,9 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-emissie van slechts 114 g/km.

De 1.6 Turbo met 147 kW/200 pk en 300 Nm is de krachtigste motor in de reeks. Deze versie sprint in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft 7,5 seconden nodig om in de vijfde versnelling van 80 naar 120 km/u te accelereren. De topsnelheid bedraagt 235 km/u (leverbaar vanaf begin 2016).

Tevens is de nieuwe Astra leverbaar met twee versies van de 1.6 CDTI dieselmotor, voor prijzen vanaf € 24.295,-. De zogeheten ‘fluisterdiesel’ is er in twee vermogensvarianten, van 81 kW/110 pk en 100 kW/136 pk. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak verbruiken zij beide minder dan 4,0 l/100 km in de gecombineerde cyclus. De efficiŽntste dieselversie levert 81 kW (110 pk) vermogen en neemt genoegen met 3,4 l/100 km (90 g/km CO2).

Er zijn drie transmissietypes beschikbaar voor de nieuwe Astra: de handbediende vijf- en zesversnellingsbak, de gerobotiseerde Easytronic 3.0 automaat en de speciale zestrapsautomaat met lage wrijvingscoŽfficiŽnt. Laatstgenoemde is verkrijgbaar in combinatie met de 1.4 Turbo van 110 kW/150 pk (leverbaar vanaf begin 2016) en met de 1.6 CDTI van 100 kW/136 pk.

 

Meer nieuws...